RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
(Facial Expression)
Pengajaran/Subjek : Fizikal dan Estetika
Tema :
Subtema :
Tarikh :
18/09/2012
Hari : Selasa
Masa : 11.10-11.50
(40 minit)
Bilangan
Murid : /25 orang
Tajuk/Aktiviti : ‘Facial Expression’
Tunjang/Fokus : KTI 1.0 Seni Visual
Standard
Kandungan : KTI 1.2 Menzahirkan idea kreatif dalam penghasilan
karya (Ekspresi Kreatif).
Standard
Pembelajaran : KTI 1.2.9
Menghasilkan bentuk binaan mengikut kreativiti sendiri melalui pelbagai teknik
dan bimbingan.
Alat
bantu mengajar : Roti bun,
coki-coki, mangkuk, video.
Pengetahuan
sedia ada : Mengetahui
perasaan-perasaan biasa yang diluahkan oleh seseorang.
Objektif
Pembelajaran : Pada akhir
pembelajaran, murid akan dapat:
i)
Selepas pembelajaran murid dapat mengenal dan membezakan ekspresi wajah
seperti gembira, sedih, teruja dan sebagainya.
ii) Meningkatkan
kerjasama yang baik dalam kalangan murid.
Langkah/Masa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
Abm/ Catatan
|
Set
induksi
(5
minit)
|
Perbualan
|
i)
Guru bertanyakan murid tentang
ekspresi yang pernah mereka lihat. Contohnya:-
-
Ketika seseorang sedang marah
atau bersedih
-
Gembira: ketika mendapat hadiah
|
i) Murid
menyatakan ekspresi yang mereka tahu seperti marah, sedih dan gembira melalui
ekspresi dan mimik muka mereka.
|
|
Langkah
1
(10
minit)
|
Demontrasi
|
i)
Guru menunjukkan video “facial expresion” kepada
murid yang meliputi gembira, sedih, menangis, teruja, terkejut dan lain-lain.
ii) Guru
menunjukkan cara membut ekspresi muka pada roti bun.
- Contoh: senyum
|
i) Murid
menonton video yang ditunjukkan oleh guru.
ii) Murid
memberi perhatian kepada arahan dan penerangan yang diberikan oleh guru.
|
Video,
roti bun, coki-coki.
|
Langkah
2
(20
minit)
|
Aktiviti
|
i)
Guru membahagikan murid kepada
empat kumpulan yang mewakili satu ekspresi muka setiap kumpulan.
ii) Guru
memberikan roti bun tidak bercorak dan coki-coki kepada setiap murid.
iii) Guru
memberikan arahan untuk membuat ekspresi roti bun dengan menggunakan
coki-coki.
|
i) Murid
duduk di dalam kumpulan masing-masing.
ii) Murid
mendapat roti bun dan coki-coki bagi setiap seorang
iii) Murid
membuat ekspresi pada roti bun masing-masing mengikut kumpulan ekspresi yang
mereka wakili.
|
roti
bun, coki-coki dan mangkuk.
|
Penutup
(5
minit)
|
Perbualan
|
i)
Guru bertanyakan kembali ekspresi
yang telah dipelajari murid pada hari tersebu.
|
i) Murid
menjawab pertanyaan guru.
|
|
Refleksi
i)
Murid
dapat menyatakan ekspresi yang mereka pelajari pada hari tersebut dengan mudah,
malah murid juga turut gembira dalam melakukan aktiviti tersebut.
No comments:
Post a Comment